High 5 BBQ

Wauw, wát een enorme hoeveelheid reacties op mijn vorige blog! Ik heb ‘m alleen op Facebook uitgezet in een paar bbq-groepen, wat resulteerde in een bereik van in totaal 15.000 (and counting). Honderden reacties van enthousiaste merk-fans en -helaas- ook heel veel minder goede ervaringen. Dat is natuurlijk heer erg spijtig voor die gebruikers om te lezen, maar voor mijn zoektocht bijzonder waardevolle info die een dealer je niet snel zal geven. Ik heb in ieder geval inmiddels genoeg informatie om het aftellen tot de start van “BBG 365 – Een jaar op hete kolen” te kunnen. Hier is mijn top 5 van kamado’s.

High 5 BBQ (in alfabetische volgorde)

  • Big Green Egg
  • Kamado Joe
  • Monolith
  • The Bastard
  • Yakiniku Grill

Leuk van de eerste inventarisatie op Facebook is dat er voor mij twee verrassende nieuwe namen op staan. Zo verrassend zelfs, dat ze er voor mijn doel zelfs een hebben verdrongen: de Primo Grill. Dat heeft geen kwaliteitsreden, in tegendeel, maar een heel praktische hobbykok-reden: de ovalen vorm geeft wellicht fantastische meerwaarde voor horecaprofessionals door de extra ruimte, maar het dwingt ook tot accessoire-exclusiviteit: alles moet ovaal zijn. Eigenwijs als ik ben, weet ik nu al dat dat op teleurstelling uit gaat lopen als ik een keer leentjebuur wil spelen bij een mooie accessoire van een ander merk… Afgevallen dus!

Koude demo’s
Na de “looks” uiteraard ook “the feeling”. Met mijn High 5 van kamado’s ga ik de komende weken starten met “koude demo’s” door enkele kookshops te gaan bezoeken die ze heeft staan. Om op basis van look & feel te kijken en te voelen wat de vering in de koepels doet. Of het verschil tussen gietijzer en roestvrijstaal voor de schoorsteen. De accesoires van de betreffende merken bekijken en aanraken. En kijken hoe flexibel deze onderling uitgewisseld kunnen worden. Sowieso een paar kookshops bezoeken dus, om beïnvloeding van persoonlijke voorkeur van de verkoper te voorkomen…

Warme demo’s
The Proof of the pudding is in the eating. Dus ga ik daarna proberen om in augustus met mijn persoonlijke Top 3 een warme demo’s te plannen. Daadwerkelijk met een gloeiende kaam van de verschillende merken aan de gang dus. Ik moet mij nog even oriënteren op de diverse workshops die er aangeboden worden, maar ik weet nu al dat dat een paar heerlijke weken gaan worden!

Een leuke uitdaging, omdat ik op basis van de eerste inventarisatie de indruk heb dat de kamado’s onderling kwalitatief geen grote verschillen hebben. Het zal straks dus vooral ook gaan om aanvullende meerwaarde die een merk gaat leveren. Over service heb ik al aardig wat ervaringsinput gekregen vanuit mijn vorige blog. Die heb ik in mijn achterhoofd opgeslagen als ik de merken ga bekijken. Over de maat heb ik al een besluit genomen: het wordt een large-model, vooral omdat die de meeste flexibiliteit geeft voor het project. Dan ben ik benieuwd welke onderscheidende elementen belangrijk gaan worden. Kleur en vorm? Of het assortiment en de kwaliteit van de accesoires? Of wordt de grote van de thermometer de beslissende factor…?

Ik ga het de komende weken ontdekken. Nu dus eerst de onderbouwing van mijn High 5 BBQ lijst, in neutrale alfabetische volgorde:

Big Green Egg
Tsja, marktleider. En als ik alle ervaringen en commentaren lees is dat ook niet voor niets. Gewoon een heel degelijk en beproefd merk. Kwaliteit en goede service. Maar daar betaal je dan ook voor. Het grote groene ei ligt qua prijs in de hoogste klasse. Voor die prijs moet je dan wel van groen houden… Voor een vaste blikvanger in de achtertuin is dat geen onbelangrijk detail. Verrassend om te ontdekken vond ik verder ook dat BGE misschien wel heel veel accesoires biedt, maar in de innovaties op de kamado zelf in de afgelopen 45 jaar (!) een beetje stil lijkt te staan. Jongere merken, zoals Kamado Joe, lijkt ze daarin toch een beetje in te halen. Ook lees ik her en der dat het bouwpakket bij levering complexer is dan andere merken. Dat is natuurlijk een eenmalig en heeft plaatsing in mijn High 5 BBQ dus niet voorkomen.

Kamado Joe
Rood en groot. Dat laatste niet alleen als kamado, maar ook als merk, vooral in Amerika, waar KJ de positie van marktleider BGE voorbij heeft gebouwd. In Nederland is het toch nog echt een aanzienlijk kleiner merk. Een merk met innovaties waar de gebruikers erg enthousiast over lijken te zijn. Het deksel opent en sluit met een luchtvering, waardoor deze veel lichter opent en sluit. Lijkt me niet onhandig voor zo’n zware keramiekdeksel. Ook de luchtdichte afsluiting is anders dan bij alle andere merken: geen vilt maar gemaakt van wire mess fiberglas. Schijnt veel langer mee te gaan. Dan is er ook nog de hyperbolic smoke chamber, die de luchtcirculatie in de kamado verbeterd, maar ik kan me voorstelen dat dat een uitwisselbare accessoire is.

Monolith
Dit was een van de twee verrassingen. Ik kende het merk nog helemaal niet, maar kreeg diverse enthousiaste reacties. Ben dus even gaan struinen. Alles vergelijkbaar in kwaliteit, dus daar viel niet op af te dingen. Gewoon (ook) een topkamado. Maar 1 model sprong voor mij direct in het oog: de Monolith BBG-Guru. Dit model heeft een geïntegreerde digitale temperatuurbeheersing. Meting op twee punten in combinatie met een electronisch aangestuurde blower bij de luchttoevoer. Ziet er écht indrukwekkend uit, maar mijn twijfel zit er in of dit niet een kwetsbaar onderdeel is op een verder zeer robuust bouwwerk. Werd wel dé reden om in mijn High 5 BBQ opgenomen te worden.

The Bastard
De eerlijkheid gebied mij dat deze stoere zwarte kamado met Dutch Design mijn aanvankelijke favoriet was. Vooral die matzwarte Urban vind ik heel erg fraai en onderscheidend. Maar ik lees zoveel verrassende service-kwaaltjes in alle reviews, dat ik daar toch een beetje genuanceerder naar wil kijken. Ook de problemen rond dé innovatie in het 2019 model op het margrietwiel zaait wat twijfel. Maar niet genoeg om uit de lijst verwijderd te worden. Ook omdat lekker Hollands toch ook een heel klein beetje extra trots toevoegt…

Yakiniku Grill
Dit was voor mij echt een verrassende nieuwkomer. En niet alleen voor mij, omdat ik las dat dit merk pas sinds 2015 bestaat. Ik moet ook even wennen aan de naam, Japans voor “gegrild vlees”. Een zeer terechte verwijzing natuurlijk naar de Japanse origine van de kamado, maar door BGE is zo’n enorm Amerikaans stempel op bbq gedrukt, dat ik het gevoel heb dat dit merk zich veel meer op verfijning richt. Zie je ook in de lijst van dealers terug, waar verrassend genoeg een paar sterrenrestaurants tussen zitten… Focus op topsegment dus, is mijn indruk. Maar goed, marketing is niet mijn criterium voor dit project (wel mijn professionele interessegebied…) De Yakiniku Grill is net zo zwart en stoer als The Bastard, maar wat dikker in de emaillelaag, waardoor ik me kan voorstellen dat deze ook wat minder kwetsbaar is. Echt opvallend vind ik dat de Yakiniku helemaal is afgewerkt met onderhoudsvriendelijk roestvrijstaal, zélfs de schoorsteen! Vanuit het “BBQ 365 | Een jaar op hete kolen” project zeker een heel aantrekkelijke gedachte, omdat de kamado echt het hele jaar door weer en wind zal moeten kunnen trotseren. Ik twijfel of de speciale “woodchipper” écht een toegevoegde waarde geeft om de warmte in de kamado te behouden, maar dat ga ik ongetwijfeld ervaren.

Het aftellen is begonnen.

Ik ben heel erg benieuwd wat de volgende ronde gaat brengen. Absoluut ook een leuk onderdeel in de aanloop naar het project. Van alle merken tref je links op de pagina “Dat smaakt naar meer!”.

Ik hou je op de hoogte!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *