Daarom dus een Big Green Egg…
Toen ik begin augustus 2019 met het idee begon om als hobbykok en “Cooking Conductor” het hele jaar door te gaan barbecuen op een kamado, had ik aanvankelijk het idee om met wat spaargeld een voordelige kamado aan te schaffen. Natuurlijk wist ik dat er grote kwaliteitsverschillen in voor het Chinese keramiek bestonden en natuurlijk kende ik grote kwaliteitsmerken als Big Green Egg en Kamado Joe wel, maar de realiteit van mijn budget dwong me tot andere gedachten. De basisaanschaf zou nog wel te doen zijn, maar voor essentiële extra accessoires was geen ruimte.
Maar ik besloot om niet impulsief de winkel in te rennen en de eerste de beste betaalbare kamado aan te schaffen. In plaats daarvan begon ik een gedegen onderzoek waarin ik zo objectief mogelijk mijn uiteindelijke keuze ging funderen. Ik was het project BBQ 52 gaan noemen en gaandeweg kreeg het steeds meer inhoud. En dus veranderde ook de criteria.
Betaalbaar moest in evenwicht komen met betrouwbaarheid en continuïteit. Het belang van goede service groeide daardoor. Naast het bloggen kwam het vloggen erbij en dus groeide de noodzaak van draagvlak via de social media. Het was dus zaak om optimaal aan te sluiten bij de juiste doelgroepen, vooral ook omdat ik als Cooking Conductor nog volslagen onbekend ben. En dus zag ik als ervaren marketeer in dat aansluiting bij een goede community belangrijk was.
Hoe verder mijn onderzoek vorderde, hoe sterker ik het dilemma van de veranderende criteria voelde groeien. Budget & snelle start versus kwaliteit & service. Geen eenvoudige keuze.
Op de spoga gafa, de grootste Europese barbecuebeurs in Keulen, schreeuwden de kamadomerken om het hardst om de aandacht van de bezoeker. Drukte en reuring alom. Krappe stands en heel veel assortiment. Veel gezelligheid, eten, drank en harde muziek. En in al die drukte presenteerde Big Green Egg zich als een oase van rust en ruimte. Ontspannen en relaxed. Op een heel eigenaardige manier voelde ik mij er direct thuis.
Ik was blij dat ik toch een afspraak gemaakt met Big Green Egg had gemaakt. Wessel ontving mij allerhartelijkst, leidde mij rond en het gesprek leidde zich vanzelf. Niet verkoopgedreven, maar vanuit wederzijdse interesse. Uiteindelijk legde ik mijn budgettaire dilemma uit. “Nou, dan helpen we je daar toch bij,” was het onverwachte antwoord. “Ik vind het écht heel bijzonder wat je allemaal gaat doen en daar wil ik graag in samenwerken. Wat heb je nodig? ”
Even dacht ik dat ik het in Keulen hoorde donderen, maar hij meende het. “Ik stel je zo ook wel even voor aan onze marketing manager. Misschien kan ze je blog straks ook wel meenemen in onze communicatie, levert altijd weer wat volgers op.”
Toen ik vertrok hadden we een uitstekende Large basisset uitgezocht dat Big Green Egg Europe ruim binnen mijn budget passend maakte. Op mijn gezicht was een Big Green Smile gebeiteld…
“O ja, loop straks ook even langs Forged Knives,” zei Wessel toen we afscheid namen, “dat is die stand hierachter met die prachtige chefsmessen. Zeg maar dat wij samenwerken. Misschien vinden zij dat ook wel leuk. Past heel mooi bij de uitstraling die je zoekt!”
En ik wist dat we elkaar begrepen. Niet omdat hij me hielp, maar omdat we in de rust van het prachtige gesprek over en weer geïnspireerd waren door elkaar. Als musicus wist ik dat dat een basis die voorwaardelijk is om tot Evergreen uit te kunnen groeien.
Het ei was gelegd. En het klopte.
Meer over Big Green Egg – The Evergreen
Hier komt dus dat punt het punt dat ik je wil stimuleren om nader kennis te maken met mijn samenwerkingspartner in BBQ 52. Kijk vooral even op hun website, dan begrijp je misschien beter wat ik bedoel!